Clubhouse inzetten voor jouw PR en/of communicatie strategie? Doen! Maar wel met deze tips.

Digitale gesprekken die plaatsvinden in spontaan georganiseerde kamers en het internet stormenderhand veroveren. We hebben het natuurlijk over Clubhouse: de audio-only app waar iedereen het over heeft. Via het platform kom je in gesprek met experts van over de hele wereld over elk denkbaar onderwerp. Van communicatie tot astrologie en media tot meditatie. Je leert tijdens de gesprekken van anderen, maar je kunt natuurlijk ook je eigen expertise aanbieden. Aldus een handige tool voor het branden van je merk, product of dienst en het bereiken van het juiste publiek. Hoe je Clubhouse precies inzet? We geven je 3 gouden tips!



Vergroot je netwerk & bouw relaties op

Clubhouse is 24 uur per dag beschikbaar, live en toegankelijk voor iedereen. Of je nu een groot merk bent of net aan je ondernemingsreis begint. De app creëert eindeloze mogelijkheden voor netwerken: deze vorm van PR zou 10 jaar geleden serieus goed geld opleveren. In een virtuele wereld waar de oude trucs van netwerkdiners niet langer de norm zijn, accepteren mensen het snel opbouwen van relaties via apps. Je komt niet alleen terecht in een kamer met topjournalisten, ondernemers, experts, maar ook met doorgewinterde PR-professionals (us😊) die je graag voorzien van advies, tips & tricks.

Voeg waarde toe aan een kamer
Er is geen ‘juiste’ manier om Clubhouse te gebruiken, maar het is natuurlijk wel handig als je een kamer host over een onderwerp waar je alle ins & outs over kunt vertellen. Heb je nog geen achterban? Volg gebruikers die zich in dezelfde branche bevinden en daag dan op in diverse kamers waar je van toegevoegde waarde kunt zijn. Je zult merken dat je publiek organisch (en snel) zal groeien. Het algoritme van Clubhouse verricht geweldig werk door gebruikers te matchen op basis van interessegebieden.

Word autoriteit op het gebied van jouw expertise
Naast het feit dat de app je de mogelijkheid biedt om de zichtbaarheid van je product(en) en dienst(en) wereldwijd te vergroten, stelt Clubhouse je in staat om de positie van opinieleider in te nemen. Hoe meer kennis je deelt over je de branche waarin je opereert, des te meer je volgers van je aannemen. In feite kunnen ondernemers zich hierdoor bestempelen als Clubhouse influencers. De visuele aspecten zijn echter niet aanwezig. Dit is een groot voordeel, omdat de authentieke sfeer van een podcast naar voren komt.



Vraag, luister & leer van je fans
De livegesprekken creëren meer diepgang dan het liken, reageren en delen van social media posts. Iedereen kan deel uitmaken van het gesprek: waarom gebruik je het medium niet om direct feedback van je fans te krijgen? Het biedt een platform waar ondernemers en afnemers elkaar vragen kunnen stellen over sociale en product gerelateerde kwesties. Directe, ongefilterde reacties hebben het potentieel om echte verandering te stimuleren, sterke banden te creëren en innovatie te inspireren.



In het kader ‘practice what you preach’ hosten we binnenkort een conversation over welke rol Clubhouse kan spelen in jouw PR en/of communicatiestrategie. Houd onze socials in de gaten voor meer info & join the club!

Chiara Izelaar
Client manager - PR consultant
Gerelateerde items
Terug naar overzicht