Het Industriegebouw viert 5-jarig jubileum

Het is inmiddels vijf jaar geleden dat er nieuw leven werd geblazen in een Rotterdams wederopbouwicoon: Het Industriegebouw. Het pand, ontworpen door architecten Maaskant en Van Tijen, was na zeven decennia wederom hard toe aan transformatie. Een grote uitdaging, maar dat weerhield een groep lokale ondernemers er niet van het doel te bereiken: een hub creëren waar werken en lifestyle samensmelten. Inmiddels bruist HIG dankzij de komst van duizend professionals, horeca en retail. De uitbreiding van het iconische gebouw stopt na vijf jaar echter niet. Het lustrum wordt gevierd met de aankondiging van de komst van een HIG-Museum. In dat kader wordt vandaag de Digital Bonfire onthuld: een metershoge digitale installatie van kunstenaar en ontwerper Maarten Baas.

HIG - a way of life  
Een vervallen naoorlogs pand een compleet nieuwe identiteit geven, dat doe je niet zomaar.  Aan een stel Rotterdamse ondernemers de taak om het monument weer terug te brengen in de originele staat en tegelijkertijd de community weer tot leven te wekken. Hoewel dat geen simpele opgave bleek bij een grand dame van 70 jaar, was de visie vanaf de start glashelder: het droge begrip ‘bedrijfsverzamelgebouw’ naar een hoger niveau tillen door er ‘a way of life’ van te maken. Dat is gelukt, want in vijf jaar tijd wist Het Industriegebouw uit te groeien tot een van de meest populaire bedrijfsverzamelgebouwen van Nederland. Daar waar andere Co-working Spaces zich richten op één branche, gaat HIG voor diversiteit. Van succesvolle startups en lokale retail tot healthcare-specialisten en internationaal gevestigde namen. Samen vormen alle bedrijven en duizend leden de HIG Community.  

In de afgelopen vijf jaar is HIG uitgegroeid tot een hotspot voor co-creatie. Directeuren Eva Sharo en Desiree van den Wittenboer vertellen: “Het oorspronkelijke idee was om Het Industriegebouw op de kaart te zetten als klein dorp in een metropool, maar al snel werd duidelijk dat we nu zelfs aan het uitgroeien zijn tot een stad met (inter)nationale allure.’’

Ladies of the house 
De levendigheid van de community zou niet hetzelfde zijn zonder de Rotterdamse mentaliteit en nuchterheid van Desiree en Eva. Met een flinke dosis doorzettingsvermogen zijn de ‘Ladies of the House’ onderaan de ladder begonnen binnen Het Industriegebouw. Dat de vrouwen van marketing naar vastgoed zijn geswitcht, heeft veel verandering in de business gebracht. 

Eva: ‘’Huurders van HIG hebben altijd te maken met een persoon, niet met een instantie. Wij noemen onszelf ook geen directrices, maar (met een knipoog) ‘Ladies of the House’. We zijn een community, dus er heerst geen hiërarchie in het gebouw. We co-creëren met onze huurders, want we groeien immers sámen.''

De toekomst wacht  
Na vijf jaar Het Industriegebouw in z’n huidige vorm, blijkt dat het concept bloeit. Desiree zegt: “We hebben een mooi product dat we betaalbaar aanbieden aan onze huurders. Daarnaast spelen we qua faciliteiten in op de actuele wensen en zorgen we graag voor nét dat beetje extra. Zo openen we in december een speciale Zoom-meeting room en kunnen huurders voor hun ‘covid-proof’ bijeenkomsten gebruik maken van ruimtes als de Maaskantine en het Van Tijenterras. Daar krijgen we een levendige en tevreden community voor terug.”  

HIG staat niet stil; de toekomstplannen zijn minstens net zo veelbelovend als die van vijf jaar terug. Voor haar 70ste verjaardag wordt het pand volledig in oude glorie hersteld, zodat het de titel Rijksmonument met verve kan dragen. Nog opvallender: het interieur wordt omgetoverd tot een museum voor hedendaagse kunst. Afgelopen jaren werden er al diverse site specific wandschilderingen aangebracht, zowel door jonge opkomende artiesten als Nazif Lopulissa en Harry Markusse en gevestigde namen zoals Jan van der Ploeg en Robert Zandvliet. Daar bouwt HIG nu op door.

Eva zegt: “De HIG-collectie is groeiende: met het tijdelijke kunstwerk voor de decembermaanden van Maarten Baas maken we de overstap van plat werk naar installaties. Wij vinden het belangrijk dat HIG een verrassende plek is, waar je ook naartoe kunt als je hier geen kantoor of bureau huurt. Nu het Museum Boijmans van Beuningen zeven jaar dicht is, dragen wij graag ons steentje bij om kunst en design te blijven ontsluiten voor onze huurders en het bredere publiek.”  

In het voorjaar van 2021 vindt de officiële opening van het HIG Museum plaats. Bezoekers kunnen vanaf dat moment de dynamisch groeiende collectie bekijken onder leiding van een kunstgids van UrbanGuides.  


Joy Struijk
PR-Consultant & Concept Creative
Gerelateerde items
Terug naar overzicht