Als tiener bracht hij menig uur door in de huiswerkklas. “Ik begreep het systeem toen al niet; en dat doe ik nog steeds niet.” Leerlingen zitten er vaak urenlang aan een tafel en krijgen weinig persoonlijke aandacht. Michiel van Gorp (35), oprichter van Online Huiswerkklas, liet een carrière bij de overheid achter zich om zijn visie op aanvullend onderwijs te realiseren. Hoewel zijn bedrijf volledig online werkt, ziet Van Gorp zichzelf niet als pleitbezorger van digitaal onderwijs. Hij gelooft niet in online scholen, maar juist in online begeleiding die het leertraject op school versterkt. Met Online Huiswerkklas ontwikkelde hij een alternatief voor traditionele huiswerkinstituten: volledig online, maar met échte persoonlijke aandacht. Achter zijn laptop bouwde hij in een paar jaar tijd een organisatie die inmiddels door veel leerlingen en scholen wordt ingeschakeld. En met zichtbaar resultaat: de gemiddelde deelnemer verhoogt zijn of haar cijfers in drie vakken met één heel punt, en maar liefst 98% rondt het schooljaar succesvol af.
Van diplomatie naar digitale klas
Van Gorp had zijn carrière al grotendeels uitgestippeld: hij studeerde internationale betrekkingen, liep stage bij Buitenlandse Zaken en wilde diplomaat worden. “Maar ik ontdekte al snel dat het vooral faciliteren was, niet creëren. En ik ben juist iemand die graag iets opbouwt.” Het idee voor Online Huiswerkklas ontstond toen hij het broertje van zijn toenmalige vriendin huiswerkbegeleiding zag volgen. “Ik vond het weer zó inefficiënt. Ik had zelf als scholier ook huiswerkbegeleiding gehad, en tien jaar later werkte het nog precies hetzelfde als vroeger. Dat kon beter. Waarom zou je leerlingen laten fietsen naar een nablijflokaal als ze thuis met hulp van de juiste technologie veel gerichter geholpen kunnen worden?”
Toen hij in 2017 zijn eerste leerling begeleidde, leek Online Huiswerkklas nog allesbehalve een bedrijf. “Als je je aanmeldde, leek het een platform,” vertelt hij lachend. “Maar in werkelijkheid was ik het gewoon zelf.” Toch groeide het concept razendsnel. Vanuit zijn studentenkamer werkte hij zijn eigen visie op huiswerkbegeleiding uit: lessen die volledig online plaatsvonden, in kleine groepen waarin hij leerlingen persoonlijk begeleidde en direct kon inspelen op hun leerproces.
Overleven zonder investeerders
In een tijd waarin startups miljoenen ophalen nog vóór ze op eigen benen kunnen staan, begon Van Gorp zonder financiering. “Ik huurde een kamer voor vijfhonderd euro en werkte in de horeca om rond te komen. De eerste twee jaar gaf ik álle lessen zelf, van zondag tot en met donderdag, tot in de late avonduren.” Het bewijs dat zijn idee werkte kwam in 2018, toen Van Gorp een groep leerlingen gratis begeleidde om zijn methode te testen. “Ik wilde vooral weten of het écht zou werken,” vertelt hij. “Na een paar maanden kwamen de ouders naar me toe: ‘Wij willen hier graag mee doorgaan, wat kost het?’ Dat was het moment waarop ik wist: dit werkt,” zegt hij. “Je kunt marktonderzoek doen of een businessplan schrijven, maar echte validatie komt van mensen die zelf terugkomen. Dat gaf mij de energie om door te bouwen.”
Persoonlijk onderwijs, digitaal vormgegeven
Inmiddels werken zestig begeleiders bij Online Huiswerkklas. Hun lessen vinden plaats in een unieke online omgeving, waarin leerlingen in kleine teams van maximaal zes worden begeleid door student-docenten die aansluiten bij hun niveau en vakkenpakket. Iedere leerling heeft wekelijks een één-op-één plangesprek en ouders ontvangen persoonlijke rapportages. De misvatting dat online begeleiding onpersoonlijk is, wil Van Gorp dan ook graag ontkrachten. “Bij ons is het juist heel persoonlijk. We koppelen leerlingen aan vaste begeleiders, ouders kennen hun contactpersoon, en we zien precies waar iemand vastloopt. De technologie ondersteunt dat, maar vervangt het menselijke nooit.”
Geen hypergroei
Wat begon met een handvol leerlingen, groeide uit tot een organisatie die nu samenwerkt met scholen in heel Nederland. Zo ook bij middelbare school Het Element in Amersfoort. Daar werd in 2021 gestart met zo’n vijftig leerlingen. Met opvallende resultaten: in de afgelopen jaren verdwenen daar meer dan 160 onvoldoendes en stroomde 95% van de deelnemende leerlingen met succes door naar het volgende leerjaar. Daarom heeft Het Element dit schooljaar besloten de samenwerking uit te breiden naar tweehonderd leerlingen.
Inmiddels hebben meer dan tweeduizend scholieren gebruikgemaakt van het platform. Toch denkt Van Gorp niet in hypergroei. “Ik hoef geen tienduizenden leerlingen,” zegt hij. “Ik wil liever een uitstekende dienst voor vijfhonderd leerlingen dan een middelmatige voor vijfduizend. Groei is mooi, maar kwaliteit is heilig.
Over Online Huiswerkklas
Online Huiswerkklas biedt sinds 2017 persoonlijke huiswerkbegeleiding op afstand. Het platform combineert menselijke aandacht met slimme technologie, zodat leerlingen gericht kunnen werken aan hun doelen. De begeleiding is flexibel, meetbaar en afgestemd op de schoolvakken van iedere leerling. Met een team van zestig begeleiders ondersteunt Online Huiswerkklas zowel individuele leerlingen als scholen in heel Nederland. Meer informatie over Online Huiswerkklas is te vinden via de website.