De Boulanger
De vraag van de klant

Wereld Meester Bakker Peter Bienefelt en zijn vrouw runden een geïmproviseerde bakkerij in hun garage. Dit was zo’n succes, dat er behoefte ontstond aan een échte bakkerswinkel. De opening van De Boulanger stond eind februari gepland. Aan ons team de taak om aandacht te genereren rondom de grand opening.

Wat hebben we gedaan?
  • Conceptuitwerking: begeleiding in strategische keuzes en uitwerken middelen
  • Creatieve productie & coördinatie fotoshoot
  • Copywriting corporate story & webteksten
  • Opzetten owned media kanalen: social media
  • Contentcreatie voor Instagram & Facebook
  • Advertising Management social media
  • Traditioneel regionaal perstraject

Onze aanpak
Om zoveel mogelijk bekendheid en bereik te creëren rondom de opening van De Boulanger, werkte ons team voorafgaand aan de ontwikkeling van een creatief communicatie & PR-plan. Stap één: research. Peter en zijn team bakken dagelijkse verse broodproducten in de bakkerij. Hoe brengen wij deze liefde, het ambacht en de passie over op de doelgroep? Dit bracht ons op stap twee: de doelgroep onder de loep nemen. Wie wil De Boulanger aanspreken met haar broodproducten? Na de nodige research kwamen we er snel achter dat dit de levensgenieters waren. Een belangrijke insight was dat zij steeds meer waarde hechten aan de eenvoud van pure momenten in combinatie met kwaliteitsbeleving. Vanuit deze gedachte hebben de pure momenten die men deelt met familie en vrienden maar één ding nodig: brood.



Alles is brood

Dit concept ‘Alles is brood’ met de bijbehorende boodschap ‘alle pure momenten verdienen een meesterwerk van De Boulanger op tafel’ vertaalden we naar diverse middelen. Zo werden de webteksten, met dezelfde liefde en passie als Peter heeft voor brood, geschreven. Vervolgens werd het concept visueel gemaakt door middel van een fotoshoot die ons team van A tot Z verzorgde. Lees: van het opmaken van de moodboards en callsheets tot het regelen van fotograaf, modellen en locatie tot het bijwonen van de shoot zelf en het assisteren van de foodstylist. De beeldbank die hieruit rolde, kwam uiteraard goed van pas bij het inrichten van de social media kanalen. Hoewel de beelden voor zich spraken, creëerden we bijpassende copy om ‘Alles is brood’ nóg sterker naar voren te laten komen.


Het perstraject
De owned middelen waren nu helemaal in een ‘Alles is brood’ jasje gestoken en de openingsweek stond voor de deur. Dit was het uitgesproken moment om het verhaal achter De Boulanger op papier te zetten. Naast informationele inhoud, voegden we de emotionele waarde toe aan het persbericht. Met succes! Na de versturing van het persbericht (primair op regionaal, secundair op vak niveau) stroomden de aanvragen binnen. Zo kwamen Het Algemeen Dagblad en RTV Rijnmond vlak voor de opening langs bij De Boulanger om Peter en Natasja de (bakkers)hemd van het lijf te vragen. Daarnaast behaalde het persbericht een publicatie in vakblad Bakkers in bedrijf en diverse regionale media.

Social media
Tot slot ontwierpen we een maatwerk promotie voor Facebook en Instagram - om naast free publicity – nóg meer publiciteit onder de gewenste doelgroep te behalen. We hielden hierin goed rekening met de gewenste doelgroep: levensgenieters van alle leeftijden uit Rhoon en omstreken.

De crossmediale aanpak waarin ‘Alles is brood’ centraal stond leverde mooie resultaten op:


• Het openingsweekend was een daverend succes: de opkomst was erg groot en de winkel was gevuld met enthousiast publiek!

• Het aantal aankopen was zo hoog, dat er nieuw personeel moest worden aangenomen. Een mooie graadmeter voor succes!

• In één week tijd behaalden we meer dan 300 volgers op Instagram & Facebook

• Op de eerste Instagram post behaalden we maar liefst 159 likes en 39 reacties, dat noemen we interactie 😉

• Naar aanleiding van het persbericht behaalden we mooie publicaties in de regio en vakmedia-  o.a. Het Algemeen Dagblad, RTV Rijnmond (radio-uitzending) en Bakkers in bedrijf  


Ook zo’n vraagstuk? Neem contact op met Cristèl Klandermans! cristel@todays-specials.nl

OOK ZO’N VRAAGSTUK?
Gerelateerde Items
Terug naar overzicht